FAQ ‘s

Antwoord op veelgestelde vragen

Voor uw gemak hebben we een aantal veelgestelde vragen onder elkaar gezet.
Uiteraard is er niet op elke vraag een standaard antwoord, schroom dan ook niet om één van onze collega’s uw prangende vraag voor te leggen!

Vragen van technische aard

Doet Alewijn Ott het onderhoud van alle automerken?

Ja, bij Alewijn Ott verkopen we niet alleen alle merken auto’s, we verzorgen ook het gehele onderhoud voor alle automerken. Op het adres aan de Koraalstraat is een moderne werkplaats met acht bruggen, waar goed geschoolde monteurs dagelijks klaarstaan om het onderhoud aan uw auto te verzorgen. En dat gaat verder dan standaard onderhoudsbeurten en het vervangen van autobanden.

Op onze website kunt u heel makkelijk 24 uur per dag zelf een afspraak inplannen. Van onze receptionist krijgt u vervolgens een bevestiging en desgewenst een prijsopgaaf.

Omdat onze werkplaats is voorzien van de meest moderne machines en actuele uitleesapparatuur kunnen wij zowel de oudere auto’s als de meest recente onderhouden. Soms kan een auto aangeven een storing te hebben die niet direct duidelijk uit een waarschuwingslampje op het dashboard op te maken valt. Het EOBD lampje, of oranje motorblokje in uw display kan bijvoorbeeld van alles betekenen. Een juiste diagnose kunnen stellen is dan belangrijk, anders worden er onnodig kosten gemaakt. Daarbij is het met de computer uitlezen van een auto net zo belangrijk geworden als het fysiek controleren of middels rijden en luisteren achterhalen wat het probleem is. Onze monteurs zijn dan ook continu in training om van de laatste technieken op de hoogte te blijven. En omdat we niet alleen maar een jonge garde hebben, kunnen we bogen op een enorme schat aan ervaring.

Wat verzorgen we zoal:

  • Wielen balanceren
  • Auto uitlijnen
  • Airco service voor R134A en R1234YF koudemiddel
  • Schade-afhandeling
  • Ruitherstel
  • Montage van nieuwe (voor-)ruiten
  • APK keuring voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens
  • Onderhoud aan personenauto’s, lichte bedrijfswagens en campers
  • Reconditioneren in- / exterieur

alewijnott-werktplaats-low

Wanneer moet de distributieriem vervangen worden?

distributieWanneer uw automotor een kunststof distributieriem heeft, zal deze om de zoveel tijd moeten worden vervangen. De manier waarop u uw auto gebruikt is van invloed op de staat van de distributiesnaar maar ook het weer, de woonplaats (bijv. dichtbij de kust) en veroudering zijn veroorzakers van slijtage.

Het is belangrijk dat deze getande riem in goede staat is, want hij zorgt er (onder andere) voor dat alle draaiende en bewegende elementen van de motor met elkaar in verbinding staan en op tijd lopen. Knapt de riem dan loopt de motor vast en is de schade niet te overzien. Let er bij aanschaf van een auto goed op of de riem niet binnenkort aan vervanging toe is!

De fabrikant schrijft de vervangingstermijn van de distributie voor. Het verschilt dus per merk en type auto, zelfs per land waar de betreffende auto in gebruik is. Er zijn auto’s waarbij de getande riem om de 60.000 km moet worden vervangen, maar ook die 200.000 km of meer mee gaan.
Bij het vervangen van de riem wordt vaak gesproken over de vervanging van bijbehorende spanrollen en de waterpomp. Daarvoor hoeven deze nog niet stuk te zijn, maar gezien de relatief geringe meerkosten voor deze toch kostbare investering in uw motor, komt een losse vervanging van enkel de riem feitelijk niet voor.

Steeds meer auto’s zien we nu uitgerust worden met een distributieketting.
Dat is als het ware een metalen variant op de distributieriem. U kunt niet kiezen, de fabrikant van de motor neemt dat al bij de ontwikkeling van de motor mee. Een distributieketting kent geen voorgeschreven vervangingstermijn maar staat onder controle bij onderhoudsbeurten.
U kunt het beste attent zijn op ongebruikelijke mechanische bijgeluiden. Als een ketting rekt of de kettingspanner functioneert niet goed meer, dan kan het goed zijn dat hij lawaai gaat maken en dan kunt u het beste zo snel mogelijk een afspraak maken. De functie van een metalen distributieketting is net zo belangrijk als de kunststof distributiesnaar.

Een zogenoemde V-snaar of multiriem heeft een andere functie en (meestal) ook een andere onderhoudsinterval. Deze zorgt bijvoorbeeld voor de aandrijving van de aircopomp.

Benieuwd naar de vervangingstermijn van uw distributieriem? Of die van de multiriem in uw auto? Belt u even met de werkplaats receptie: 072-5405900.

Wilt u een afspraak inplannen voor diagnose of onderhoud? Dan kunt u ook online zelf in onze agenda een afspraak maken.

Wanneer moet ik mijn accu vervangen?

Op een autoaccu wordt niet snel een verwachte levensduur afgegeven. Omdat er nogal wat zaken van invloed zijn op de conditie van de batterij is het onmogelijk daar een vaste waarde aan te koppelen.

Hoe vaak maakt u gebruik van de auto; in hoeverre is de dynamo in de gelegenheid de accu te laden; past de gemonteerde accu technisch gezien wel bij de auto; heeft er een keer een diepontlading plaatsgevonden – allemaal vragen die bij iedereen verschillende antwoorden opleveren.Accu

Als u twijfelt aan de staat van de autobatterij omdat hij minder start, de lichten soms flikkeren of u moet de auto zelfs opstarten, maak dan een afspraak voor een diagnose. Het is zo gepiept en het is de enige manier om écht te weten hoe de toestand van de accu is.

Wilt u ook weten hoe het met uw accu is? Bel onze werkplaats op 072-5405900 of maak eenvoudig online een afspraak.

Wanneer moeten de banden van mijn auto vervangen worden?

band met droogtescheuren
band met droogtescheuren

versleten band
versleten band met zichtbaar canvas

 

Een belangrijke vraag. Om ten eerste een beeld te krijgen van wat een band voor u doet, kunt u een A4-tje in vieren vouwen. Nu ziet u hoe klein het contactoppervlak is dat elke band met de weg heeft. Bij droog weer, maar ook bij mist, regen, sneeuw, bij 100km/h de afrit nemen, een noodstop terwijl u op een file afstormt…

Een band met goed profiel voert, bij 2 mm. water op het wegdek en 120km/h, zo’n 10 liter water per seconde af. Dus na een halve minuut hebt u een bad vol.
Het minimum aan profieldiepte is wettelijk gesteld op 1,6 mm. Het advies is echter om vanaf 2,5 mm. de banden te gaan vervangen. Winterbanden hebben, net als zomerbanden, nieuw ook een profieldiepte van 8 mm. Ze verliezen hun functie echter al nadat er 4 mm. is weggesleten. U kunt ze dan nog wel zomers gebruiken, maar voor de wintersport bent u aan een nieuwe set toe.

Het wisselen van zomer- en winterbanden wordt ook in Nederland steeds meer een standaard handeling. Het betere contact met de weg en de kortere remweg in de verschillende seizoenen is inmiddels voldoende bekend. En voor de kosten hoeft u het niet te laten, immers als u de winterbanden gebruikt slijten de zomerbanden niet en vice versa. We verzorgen zowel de wissels als de opslag van de set die niet in gebruik is.

Trekt de auto een kant op wanneer u het stuur loslaat? Zijn de banden 6 jaar of ouder? Of zijn droogtescheuren of zelfs canvas zichtbaar?
Maak dan zo spoedig mogelijk een afspraak en laat de staat beoordelen. Bij een klapband zijn de gevolgen niet te overzien.

Bij gecupte banden ondervindt u in eerste instantie een hinderlijk afrolgeluid. Het zoemt of gonst in de auto, vergelijkbaar met het geluid van een defect wiellager. Cuppen van banden is een vorm van foutieve slijtage die bij alle banden voor kan komen (op meestal de niet aangedreven wielen), met als voornaamste oorzaken:

  • een verkeerde uitlijning
  • een foutieve bandenspanning
  • een ongelukkige bandkeuze
  • verkeerd gebruik

Het is goed om te laten beoordelen of dit kwaad kan. De banden die gecupt zijn maken lawaai, dat is irritant, maar er ligt ook een oorzaak die beoordeeld dient te worden. Het kan belangrijk zijn om de auto opnieuw uit te lijnen bijvoorbeeld, of om vaker de bandenspanning te controleren.

Door de grote omzet in banden kunnen wij de banden veelal tegen internet prijzen leveren, maar dan wel met de service van de- en montage, balanceren en opslag.

Wanneer moet ik mijn versnellingsbak laten spoelen?

U stelt zich deze vraag wellicht om dat u de term bak spoelen eens hebt horen vallen of getipt bent om de versnellingsbak te laten spoelen naar aanleiding van een klacht.

Het flushen of spoelen wordt gedaan bij auto’s met een automatische versnellingsbak. De automaten worden doorgaans gebruikt zonder dat daar verder naar omgekeken wordt, het gesloten systeem beschouwt men dan als zelf verzorgend. De voorgeschreven intervallen voor het vervangen van de versnellingsbakolie liggen meestal ver uit elkaar, bovendien wordt dan de automaatbakolie of ATF olie slechts vervangen. Achtergebleven olie en vuil blijven dan in de bak achter. U kunt zich voorstellen dat er nogal wat gebeurt in een versnellingsbak. Motoren die steeds meer kracht leveren en versnellingsbakken die steeds vloeiender voelen en met meer verzetten zijn uitgevoerd -soms met wel 9 trappen- zijn echt van deze tijd. Slijtage aan de tandwielen en veroudering van de gebruikte versnellingsbakolie zorgt langzaam maar zeker voor vervuiling en afzetting in de bak, waardoor deze uiteindelijk minder goed functioneert.

Als de auto wat ouder wordt of veel gereden heeft kan de automatische versnellingsbak zelfs eigenschappen gaan vertonen die hinderlijk zijn voor het comfort of storingen veroorzaken. Om te voorkomen dat er uiteindelijk een versnellingsbakrevisie nodig is, kan het dus verstandig zijn om uw automaatbak te laten spoelen. Wanneer er reeds een defect in de versnellingsbak zit kan het spoelen of flushen niet als permanente oplossing gezien worden en moet er gekeken worden naar de mogelijkheden van een revisie.

Het schakelen gebeurt bij een automatische transmissie hydraulisch en daarom is de juiste kwaliteit olie van het grootste belang. Zo blijft het tandwielstelsel van uw automatische transmissie ‘smooth’ en foutloos functioneren en komt u niet op een dag voor de hoge kosten van een revisie te staan.

Over de noodzaak en kosten van het spoelen van de automatische transmissie in uw auto kan onze receptie u alles vertellen. Neemt u contact op met de receptie van Alewijn Ott of maak zelf een afspraak in onze online agenda online agenda.

Hoe lang gaat een accu mee in een hybride auto?

Een auto met een hybride of volledig elektrische aandrijving is voorzien van een accu die continu geladen en gebruikt wordt. Het laden gebeurt door middel van een stekker, of doordat er tijdens het remmen en gas-los momenten energie opgeslagen wordt. Dat wordt met een duur woord recuperatief remmen genoemd, maar ook wordt gesproken van regenererende remmen. De hoeveelheid energie die daarmee opgeslagen wordt in de hybride accu’s van de auto is zeer behoorlijk.

Veel mensen verwachten dat er bij dergelijke auto’s regelmatig nieuwe batterijen in moeten, als sprak men van een huishoudelijk apparaat met oplaadbare batterijen. Fabrikanten geven aan dat de accu’s tussen de 5 en 20 jaar mee gaan. Nog steeds een ruime marge natuurlijk, maar Toyota heeft bewezen dat het met de Prius de eerste in serie geproduceerde hybride / EV auto heeft waarvan de accu’s een autoleven lang mee gaan.

Bepalend voor de levensduur zijn zaken als de (omgevings-)temperatuur, de hoeveelheid snelladingen en de belasting van de accu. De auto regelmatig met maximaal snel accelereren belasten brengt snelle verhitting in de accu teweeg.

U kunt dus met vertrouwen een hybride auto aanschaffen en ervan uit gaan dat de accu een autoleven lang meegaat. Daarnaast is vervangen altijd een optie, net als bij een brandstofmotor (die toch ook stuk kan), en de verwachting is dat er uiteindelijk ook goede gebruikte auto’s op de markt zullen komen.

Wist u trouwens dat Porsche de allereerste fabrikant was die een hybride auto op de weg heeft gezet? En dat in 1901!

hybride accu

Is een metallic lak sterker dan een uni lak?

Gelukkig is dat niet het geval. Vaak wordt gedacht dat metallic lakken sterker zijn dan unilakken op auto’s, omdat je krassen eerder ziet of vaal geworden rode auto’s opvallend zijn in het straatbeeld.

Omdat een metallic lak, mica lak of pareleffect lak toevoegingen hebben die de naam al verraadt, wordt het licht dat erop schijnt op een andere manier weerkaatst en vallen krasjes minder op. Elke kleur die op een auto gespoten wordt is afgewerkt met een blanke lak als toplaag, die de eerste fijne krasjes als het ware voor zijn rekening neemt en bovendien de uiteindelijke glans geeft.

Sommige kleuren zijn extra gevoelig voor UV straling en hebben de neiging tot verkleuren na verloop van tijd. Vooral bij rode auto’s valt het erg op, maar een goed bijgehouden rode lak blijft ook na vele jaren prachtig.

U kunt dus de keuze voor uw nieuwe auto eigenlijk niet laten afhangen van een al dan niet aanwezige metallic lak, gewoon kiezen wat u de mooiste kleur vindt!

Heeft uw auto opvallende plekken in het lakwerk? U mag het altijd even laten beoordelen door onze specialisten.

Bekijk hier de contactgegevens van Alewijn Ott

 

Metallic-0253

Vragen over de aankoop van een auto

Wat is een BTW auto?

Indien de verkoopprijs inclusief BTW is kan de BTW worden teruggevraagd door ondernemers. Als de auto eerder in particulier bezit is geweest kan dit niet, en spreken we van een ‘marge auto’.

Bekijk welke BTW auto’s Alewijn Ott op voorraad heeft

Het is altijd zo dat personenauto’s op alewijnott.nl (ook) inclusief BTW geprijsd staan, deze komt er bij zogenaamde ‘BTW auto’s’ niet nog eens bovenop. Een uitzondering kan zijn dat een auto, die bij uitstek geschikt is voor de zakelijke koper, twee maal op de site voorkomt: exclusief BTW en inclusief BTW. Een bedrijfswagen ofwel grijs kenteken wordt altijd exclusief BTW geadverteerd.

De aanduiding ‘marge’ betekent op zijn beurt niet automatisch dat er op deze auto’s (wel) korting mogelijk is.

Goed om te weten: een marge-auto kan zakelijk evengoed interessant zijn, bijvoorbeeld in geval van een financial lease constructie waarbij de mogelijkheid tot het aanbetalen van de BTW een probleem is. Precies weten hoe dit zit? Neem contact op met Alewijn Ott

Wat is een marge auto?

Een zogenaamde marge auto komt meestal uit particulier bezit. Er zit daarom geen (aftrekbare) BTW meer in de prijs. Die wetenschap kan belangrijk zijn voor een zakelijke koper, vandaar dat het bij elke auto genoteerd staat: “BTW / marge”

Als particulier kunt u gewoon elke auto aanschaffen die u wilt, BTW of marge is niet van invloed op de prijs die u betaalt.

Bekijk welke marge auto’s Alewijn Ott te koop heeft

Wat is Private Lease?

Private Lease is de nieuwe mode. Regelmatig zult u de term tegenkomen in advertenties en commercials, gepresenteerd als dé oplossing voor uw mobiliteitsprobleem.

Waar zakelijk al jaren een full operational leaseconstructie wordt toegepast voor bijvoorbeeld werknemers met een auto-van-de-zaak, is diezelfde manier van een auto financieren nu ook toegankelijk geworden voor de particulier. Naast de financiering van de auto is in één samengesteld maandbedrag eveneens het volgende opgenomen:

  • Rente
  • Afschrijving
  • Verzekering
  • Houderschapsbelasting (v.h. wegenbelasting)
  • Reparatie en onderhoud
  • Banden
  • Administratiekosten
  • Managementkosten
  • Vervangend vervoer
  • Dongel

De totale som van deze ingrediënten in de private lease vorm bevat een aantal zaken die u normaal niet meeneemt in de berekening van uw autokosten. Tenzij uw partner u administratiekosten in rekening brengt natuurlijk…
En hoewel u één maandbedrag betaalt zult u ook bij private lease de wegenbelasting moeten betalen, al lijkt u deze misschien cadeau te krijgen.

Op de vraag ‘Private Lease, iets voor u?’ is eerlijk gezegd geen eenduidig antwoord te geven. Het niet financieren van een auto is absoluut de voordeligste manier van een auto aanschaffen. Er zal een situatie denkbaar zijn waarbij het aangaan van een private lease constructie gunstiger is dan een persoonlijke lening of huurkoop lening, maar maak een goede som van tevoren.

Tip: een Private Lease overeenkomst zorgt voor een BKR registratie van 5 x de prijs van de auto!

Vergelijk daarbij niet uw huidige auto-situatie met een situatie waarbij u een private lease aangaat, maar vergelijk de auto die u wilt met zichzelf. Met andere woorden: kijk wat de auto in private lease kost, wat hij met een andere financieringsvorm kost en wat hij zonder financieringsvorm kost. En houd rekening met het belangrijkste: bij private lease huurt u als het ware een auto, u hebt géén restwaarde en mag hem na de afgesproken looptijd alleen nog terugbrengen. Wanneer hebt u voor het laatst iemand een auto cadeau gedaan?

Gaat u een twaalf jaar oude auto vervangen door een nieuwere, dan zult u in de regel altijd minder onderhoudskosten kwijt zijn, zuiniger rijden, etc.
Kortom: maak de juiste som, of vraag hier hulp bij.

Neem contact op voor uitleg over financieringen.

Wat is het rentepercentage in een financiering?

Het rentepercentage in een autofinanciering is afhankelijk van allerlei factoren.
Uiteraard is het belangrijk wat geld in de markt kost, oftewel wat de bank moet betalen. Dat fluctueert nog wel eens en loopt niet gelijk met rentes voor hypothecaire leningen.

Vervolgens zal de geldverstrekker en adviseur / intermediair wat opslag rekenen wat tot een basistarief leidt. Dat ligt momenteel rond de 5%. Een tarief dat lager ligt komt dan ook alleen voor indien er een partij is die genoegen neemt met verlies of schuift met marges. Een 0% tarief bestaat natuurlijk niet, hoewel er vroeger wel eens mee geadverteerd werd. Inmiddels is dit verboden, want misleidend.

Verder zijn zaken als het bedrag, de gewenste looptijd, risicoprofiel en van toepassing zijnde voorwaarden van invloed op het rentepercentage.

Op de site van Alewijn Ott leest u meer over financieren

Omdat wij zelf geen bank zijn kunnen en mogen we u slechts beperkt adviseren op het gebied van financieren. We maken dan ook gebruik van externe specialisten op dit gebied. Op dit moment werken wij samen met de volgende partijen (in alfabetische volgorde):

www.anderslenen.nl
www.directpersonenautoleasen.nl
www.dtc-lease.nl
www.financiallease.nl
www.leasefabriek.nl

Zo blijven wij onafhankelijk en weet u zeker dat uw vertrouwelijke gegevens ook alleen bij degene bekend zijn die er professioneel belang bij heeft.

Mocht u zelf een andere financieringsmaatschappij of intermediair hebben gevonden, ook dan kunt u gewoon bij ons een auto aanschaffen!

Bij elke occasion van Alewijn Ott vindt u een rekenmodule.

Heeft elke auto garantie?

Bijna elke auto die we bij Alewijn Ott te koop hebben komt in aanmerking voor garantie. Sommige auto’s zijn zelfs zo jong dat u nog recht hebt op de resterende fabrieksgarantie. Wanneer er iets voorvalt met uw auto hoeft u niet per se naar de dealer van het betreffende merk, maar houdt u eenvoudig het contact met de werkplaats van Alewijn Ott.

Het komt ook voor dat we een oudere auto mooi genoeg vinden om in onze voorraad op te nemen maar waarvan de prijsstelling niet boven de € 4.500,- ligt. De auto komt dan helaas niet in aanmerking voor BOVAG garantie, tenzij de prijs weliswaar onder de € 4.500,- ligt, maar wel tenminste 35% van de nieuwwaarde bedraagt.

6 maanden BOVAG garantie is van toepassing op auto’s die wij particulier verkopen met een Full Servicepakket. Een auto die zakelijk gekocht wordt heeft een zelfde soort garantie voor de duur van 3 maanden. We vinden het belangrijk dat u met vertrouwen gebruik maakt van uw nieuwe auto, dus verzorgen we dan vóór levering zeer uitgebreid onderhoud.

Bijzonderheden die zich binnen de garantieperiode voordoen worden in beginsel door onze eigen werkplaats opgepakt. Zijn er bijzondere omstandigheden – u bent bijvoorbeeld op vakantie – dan gaan we graag met u in overleg hoe we het probleem zo comfortabel mogelijk opgelost krijgen.

Alle informatie over het Full Servicepakket van Alewijn Ott

Kan ik garantie bijkopen?

Bij Alewijn Ott kunt u geen garantie bijkopen. De 6 maanden volledige BOVAG garantie die u krijgt bij het Full Servicepakket is de maximale garantie, tenzij de auto nog een langer lopende fabrieksgarantie heeft.

Een aanschaf van (extra) garantie komt neer op een verzekering en die bieden wij niet aan. Een partij als Autotrust biedt dat wel, de benodigde informatie kunt u op internet vinden.

Blijft de fabrieksgarantie op de auto geldig?

Ja! De fabrieksgarantie blijft geldig op een auto, ook als u hem als occasion aanschaft. Een voorwaarde hierbij kan zijn dat het onderhoud aan de auto conform fabrieksvoorschrift is uitgevoerd.

Een uitzondering kan een occasiongarantie zijn die bij een eerdere verkoop is verleend (en door moet gaan voor fabrieksgarantie, zoals bijvoorbeeld BMW Premium Selection), deze is niet overdraagbaar aan een nieuwe eigenaar. Verlengde fabrieksgarantie vanaf nieuw is, voor zover bij ons bekend, gekoppeld aan de auto en gaat derhalve mee naar een nieuwe eigenaar of eigenaresse.

Wat heeft de bank nodig bij een financieringsaanvraag?

Indien u kiest voor een vorm van financieren kunnen wij u in contact brengen met een intermediair op dit gebied. Dat betekent dat wij zelf geen bank zijn, maar contacten hebben met gespecialiseerde bedrijven die uw situatie bekijken, advies uitbrengen, de maandlasten voor u berekenen en vervolgens een aanvraag onderbrengen bij diverse banken.

Omdat er op die manier gewerkt wordt weet u zeker dat u met een deskundige partij te maken heeft, die bovendien ook nog eens onafhankelijk is.
De meeste banken zitten qua rentetarief dicht bij elkaar, toch kan het zijn dat er acties zijn of afwijkende voorwaarden bij de aanvraag en acceptatie.

Als eerste heeft de bank vervolgens een (principe-) koopovereenkomst nodig met de juiste autogegevens en getallen met betrekking tot de aanschafprijs, inruil en / of aanbetaling en een gewenste looptijd of gewenst maandbedrag.
Daarnaast zal altijd gevraagd worden naar een kopie legitimatie en een kopie van de bankpas, behorend bij het rekeningnummer waarvan geïncasseerd zal gaan worden.

Afhankelijk van het “type” aanvrager (particulier of zakelijk), zal de bank soms verzoeken om aanvullende gegevens. Dat kan bijvoorbeeld gaan om een loonstrook, bankafschriften met daarop de woonlasten, een KvK uittreksel, jaarcijfers en wat al dies meer zij.

De bank of intermediair die voor u de financieringsaanvraag verder in behandeling neemt zal u rechtstreeks vragen naar aanvullende stukken en gegevens, zo blijven uw gegevens in vertrouwde handen.

Bekijk ook eens de andere veelgestelde vragen met betrekking tot financieren.

Wat moet ik meenemen bij een proefrit?

Als u een afspraak maakt om een proefrit te komen maken met de auto van uw keuze zullen we altijd vragen naar een geldig rijbewijs. We maken geen kopie van het rijbewijs, het rijbewijsnummer komt wel aan bod. Zelf een kopie meenemen is niet voldoende.

Voordat u met uw nieuwe auto een testrit gaat maken vragen wij u om een zogenaamd proefritten registratie formulier in te vullen met wat n.a.w. gegevens en informatie over uw rijbewijs.
Vervolgens krijgt u de auto mee met de groene (handelaars-) kentekenplaten, over het gebruik hiervan leest u meer in het antwoord op de volgende vraag.

Het maken van een afspraak voordat u komt verdient aanbeveling om een aantal redenen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de auto net verkocht is, of al mee is met een proefrit. Een enkele keer worden auto’s extern gepoetst of door collega garagisten opgehaald om te verkopen, dan is de auto niet aanwezig maar op internet (nog) niet als verkocht aangemerkt. En uiteraard vinden we het professioneler om de auto vooraf voor u uit de showroom te bevrijden en voorzien van brandstof en groene platen klaar te hebben staan.

Nog een tip:

Neem de rest van het gezin ook mee! Zijn er kleinere kinderen bij? Zet dan de autostoelen in de auto die u wilt kopen, zo kunt u goed ervaren hoe alles werkt. En daarbij: kinderen hebben vaak een heel uitgesproken mening!
Er is een speelruimte en TV om ze na de rit even met een gerust hart te parkeren.

U kunt voor het maken van een proefritafspraak contact opnemen met de afdeling verkoop via 072-5411230, of een bericht sturen aan [email protected]

Hoe lang mag ik proefrijden?

Lees na het bekijken van dit antwoord ook even het antwoord op de vorige vraag “Wat moet ik meenemen bij een proefrit?”. Er staat vast nog nuttige informatie voor u in.

De auto van uw keuze zetten wij graag klaar voor een testrit. Sterker nog: als het zou kunnen zouden we het verplichten. Dat klinkt misschien een beetje lachwekkend, maar uw kostbare aankoop verdient wel de nodige aandacht. Door proef te rijden gaat u de auto anders beleven en komen misschien zaken aan het licht die aandacht vragen. Er kan een rammeltje opvallen, of een speaker die twijfelachtig doet – je weet maar nooit. Het is altijd beter om de  zaken die u opvielen vóór aflevering te bespreken en op te lossen, dan dat u achteraf weer tijd moet maken om onze werkplaats te bezoeken.

U krijgt de auto die u hebt uitgekozen mee op de bekende groene handelaars kentekenplaten. Zo is de auto tijdelijk verzekerd en mag voor een testrit gebruikt worden gedurende de openingstijden. Nu hebben wij wel zo’n 250 auto’s op voorraad, maar geen 250 setjes groene platen. Dus is de tijd dat u de auto kunt proeven in principe gemaximeerd op een halfuur.
Om in die tijd een uitgebreide indruk te krijgen van de auto hebben we een route uitgestippeld zodat u van alles tegenkomt: stadsverkeer, 80 kilometerwegen, dorpsverkeer, rotondes en stuk snelweg waar je 130 km/h mag. Weet u de weg in de omgeving van Alkmaar? Dan kunt u natuurlijk zelf een route bepalen.

Tip: Denk om uw snelheid en andere verkeersregels! We sturen bekeuringen altijd door naar degene die ze eerlijk verdiend heeft…

Het rijden met handelaarskenteken heeft nog andere restricties. Zo mag u met de auto:

  • niet parkeren / de auto verlaten
  • geen mensen vervoeren
  • niet de landsgrenzen passeren
  • geen spullen vervoeren
  • geen passagiers in en uit laten stappen

We kunnen u verzekeren dat de bekeuringen niet mals zijn.
Heeft u speciale wensen ten aanzien van de proefrit? Maak het kenbaar bij één van de verkopers bij Alewijn Ott en dan kunnen we altijd bespreken of er mogelijkheden zijn.

Zoek een auto uit bij Alewijn Ott!

Hoe krijg ik een kenteken van een auto op mijn naam?

U bent geslaagd voor een andere auto? Gefeliciteerd!

Voordat u ermee onderweg kunt moeten er twee zaken geregeld zijn:

1. de tenaamstelling van het kenteken moet geregeld zijn
2. de auto dient verzekerd te zijn

Beide zaken kunnen we ter plekke voor u verzorgen, maar wat is er ook alweer precies nodig voor het op naam zetten van een kenteken?

Bepaal eerst op wiens naam het kenteken gesteld dient te worden. Is dat een natuurlijk persoon met een Nederlands rijbewijs, een Nederlandse nationaliteit en Nederlands adres? Dan is het meebrengen van het rijbewijs voor diegene voldoende. Hij / zij dient wel bij de tenaamstelling aanwezig te zijn en te tekenen. Het op naam zetten duurt een paar minuten en u krijgt dan van ons een bevestiging mee. Daags daarna krijgt u per post het officiële kentekenbewijs op de mat, de groen gekleurde kentekencard.
In de periode dat u de kentekencard nog niet in bezit heeft mag u gewoon met de auto rijden, de tenaamstelling is bekend bij alle instanties en in elk politievoertuig.

Bij een registratie op een rechtspersoon is een KvK uittreksel van belang, een kopie rijbewijs of paspoort van een tekenbevoegd persoon en een handtekening van een tekenbevoegd persoon.

Uiteraard zijn er diverse uitzonderingen denkbaar, zoals registraties op naam van mensen met een buitenlands rijbewijs, op naam van stichtingen en overheidsinstanties, etc. Kijk voor de volledigheid en de meest actuele regelgeving dan op deze pagina van de RDW

Waarom staat niet bij elke auto een NAP logo?

Het bekende NAP logo springt in het oog bij de occasions die u worden aangeboden. Het geeft aan dat er een logische opbouw aan kilometers in de historie van de betreffende auto is. Bij elke vrijwaring, tenaamstelling, APK keuring en beurt wordt de kilometerstand geregistreerd en doorgegeven aan de RDW. Het NAP logo komt automatisch bij een occasion te staan met een logische opbouw in kilometers, wij hebben daar geen invloed op.

Wanneer er ooit een foutief getal is ingevoerd (en niet gecorrigeerd is), vervalt de logische opbouw van kilometers en krijgt het NAP certificaat de melding ‘onlogisch’.  Uit de staat van de auto en het volledige overzicht kunnen we  goed opmaken of we met een eerlijke auto te maken hebben. Een ingevuld onderhoudsboekje kan hierbij ondersteunen. De RDW kan bij een degelijke, uitgebreide onderbouwing een correctie doorvoeren.

Het bewust terugdraaien van kilometertellers is bij wet verboden sinds 2014.

Een andere, zeer belangrijke reden voor het niet tonen van een NAP logo is een importverleden van een auto. Auto’s die eerder gebruikt zijn in een ander land dan Nederland kunnen, vanzelfsprekend, een uitstekende historie hebben maar zullen nooit het NAP logo erbij krijgen. In zo’n geval ziet u (afhankelijk van de website) de melding: ‘geen oordeel’.

De melding ‘geen oordeel’ wordt ook weergegeven wanneer er in het verleden een kilometerteller is vervangen en dit door de betreffende werkplaats is doorgegeven aan de RDW.

NAP_Logo_FC

Waarover gaat de WLTP?

WLTP en de gevolgen voor uw portemonnee

 

 

Wellicht heeft u in het nieuws of op een andere manier al gehoord van de term WLTP.
Graag brengen we u op de hoogte van wat het (voor u) betekent.

Als u op zoek gaat naar een nieuwe of gebruikte auto zal het opgevallen zijn dat er altijd een milieulabel bij een advertentie staat, vergezeld van de aanmerking hoeveel CO2 uitstoot per km er op de auto van toepassing is. Alle auto’s die u kunt kopen zijn voor de typegoedkeuring onderworpen aan de NEDC test, voluit New European Driving Cycle. Het nieuwe is er sinds de jaren 80 echter wel vanaf, deze laboratoriumtest geeft namelijk een uitslag op basis van een theoretisch rijprofiel. Omdat alle auto’s hetzelfde getest zijn kan de consument wel een referentie hebben aan de verschillende uitslagen, maar zaken als het verbruik en de uitstoot bleken in de praktijk niet haalbaar.

Om dat verschil in theorie en praktijk op te heffen is begonnen een nieuwe testprocedure te ontwikkelen, wat uiteindelijk de WLTP is geworden. Voluit staat dat voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Kortgezegd verandert de testprocedure zodanig dat een realistisch praktijkbeeld ontstaat van de geteste auto, met betrekking tot: brandstofverbruik, CO2 emissies, vervuilende stoffen, energieverbruik bij alternatieve aandrijving (zoals actieradius bij elektrische auto’s). Er wordt getest met lage en zeer hoge snelheden, alsook met situaties daartussen en acties zoals remmen en accelereren.

Het voordeel voor de consument is dat er een veel beter beeld ontstaat van wat een auto ‘kost’, zowel op financieel gebied als op gebied van de milieubelasting. Uw afweging moet daardoor makkelijker worden en u hoeft niet meer telkens te gokken wat het échte verbruik nou zal zijn tegen de tijd dat u hem al in bezit heeft.

Helaas kleven er ook nadelen aan. Ten eerste is daar een periode te verwachten waarin er auto’s met de oude NEDC typegoedkeuring te koop zullen zijn, auto’s met een nieuwe WLTP typegoedkeuring en auto’s met beide keuringen. Dat alles in verband met de overgangsperiode die geldt tot eind van 2018.
Een ander nadeel is dat de verwachting is dat auto’s volgens de nieuwe WLTP keuring tot 20% meer CO2 uitstoot toegekend zullen krijgen, hetgeen in Nederland direct tot gevolg heeft dat de prijzen  van nieuwe auto’s fors zullen stijgen. Het BPM bedrag aan belasting, dat al heel lang in de autoprijs verwerkt zit, wordt namelijk per gram CO2 (gestaffeld) berekend. De verwachting is dat ook occasionprijzen met die marktwerking langzaam maar zeker omhoog zullen gaan.

Was het al verstandiger om een occasion aan te schaffen dan een nieuwe, dan is het nu wellicht een uitgelezen moment om vast uit te kijken naar uw volgende auto!

 

WLTP