Hoe je uit een gecrashte auto komt

Het steeds veiliger worden van auto’s is een proces dat al decennia duurt.
Wat dacht je bijvoorbeeld van Volvo’s uitvinding van de driepuntsgordel in 1959?
En de Nederlandse uitvinder Anton van Zanten die, nog niet zo heel lang geleden, het ESP systeem heeft bedacht. De voorziening die het wegslippen van de (aangedreven) wielen voorkomt en corrigeert. Eigenlijk twee uitvindingen op verschillend vlak: de gordel als passieve veiligheid (het ongeluk vindt al plaats) en ESP als actieve veiligheid (om te voorkomen dat het ongeluk zal plaatsvinden).

Autofabrikanten steken enorm veel tijd en geld in het ontwikkelen en toepassen van veiligheid verhogende technologieën. De Europese fabrikanten en leveranciers hebben een akkoord getekend met de doelstelling toe te werken naar 0 verkeersdoden in 2050, kun je nagaan.
Misschien raak je al gewend aan systemen als ABS, ESP, rijstrook assistentie, dode hoek camera’s, parkeerhulpen, automatische remsystemen en meer van die zaken.
Het kan zijn dat we in de laatste fase zitten in de aanloop naar de volledig zelfstandig rijdende auto.

crash
CRS training moditech1

Hoe hulpverleners geholpen worden

Zover als nul verkeersdoden en -slachtoffers zijn we zeker nog niet. En hoe veilig je ook rijdt en hoe veilig je auto ook is, elke keer dat je instapt bestaat de kans dat je bij een ongeluk betrokken raakt.
Zonder dat je het wilt ben je dan overgeleverd aan de hulpdiensten en hun kunde. Maar hoe komen die aan hun informatie als het om de veiligheid en constructie van je auto gaat?
Hoe weten ze waar ze wel of niet moeten knippen, waar de stroom uitgeschakeld kan worden, hoe het zit met de accu’s van elektrische auto’s en de gevaren na een crash? Gelukkig is dit soort informatie in hoog tempo steeds beter beschikbaar gekomen voor de hulpverleners. Gegevens over hoe je auto in elkaar zit is bijvoorbeeld op tablets beschikbaar gemaakt middels het Crash Recovery System van de firma Moditech in Hoogwoud. Zij levert wereldwijd deze speciale software zodat je verantwoord gered wordt. De foto’s bij dit artikel zijn ook door hen aangeleverd.

Het bedenkelijke lot van “chassisnummer 1″

Autofabrikanten maken heel veel studiemodellen en pre producties die nooit op de weg zullen verschijnen, maar puur bedoeld zijn voor tests, ontwikkeling van onderdelen of accessoires,  schieten van beeldmateriaal voor brochures et cetera. Zo ook stellen fabrikanten auto’s beschikbaar voor een “gezellig middagje knippen”. Op deze manier komen brandweerlieden in de gelegenheid om auto’s van nú te bestuderen en, in alle rust, aan stukken te knippen. In plaats van dat dat alleen met oude auto’s gebeurt die toch al van de sloop kwamen. Een kostbare aangelegenheid, maar soms ook wel een droevig gezicht om een splinternieuwe BMW in stukjes gehakt te zien staan. En nee, er zijn van deze auto’s geen goede onderdelen nog stiekem te verkrijgen…

crs in use

Door: Rogier Waldram

CRS training BMW X
CRS training BMW5