Wat maakt private lease zo (on-)interessant?

Je kent ze wel, want je hoort of ziet ze de hele dag door: reclames voor private lease auto’s. “Echt iets van deze tijd, een prima uitvinding!” zal menigeen misschien denken. Of: “nooit meer kosten aan mijn auto, alleen nog tanken en lekker onbezorgd rijden”.

Tijd om eens te noteren wat wij daar voor een beeld bij hebben.

Wat is het?

Bij private lease kies je een auto uit die je leuk vindt (meestal een nieuwe) en die ga je vervolgens voor een bepaalde tijd “full operational” leasen. Aan het einde van de looptijd breng je de auto terug en is er een eindafrekening.

Waarom is het er?

Het is een gegeven dat de verkoop van nieuwe auto’s al een aantal jaar flink onder druk staat. Middels creatieve constructies zien we dat autofabrikanten er alles aan doen om een klant / auto aan zich te binden en de afhankelijkheid van de dealer te vergroten. Dat gebeurt door speciale garantievoorwaarden toe te passen, het nog slechts elektronisch bijhouden van de onderhoudsgeschiedenis, vernieuwende financieringsvormen te bedenken en ga zo maar door.

De private lease constructie is op zich niet nieuw. Al sinds jaar en dag bestaat deze vorm voor de zakelijke rijder die een auto van de zaak mag uitzoeken. Het resultaat voor de particulier is een auto waarvan de kosten verdeeld zijn in “hapklare brokken”.
En € 199,- per maand voor een nieuwe auto klinkt goedkoop, nietwaar? Hoe kan dat nou?

denk goed na

Wat zit er in het maandbedrag?

 

De opbouw van een maandelijks te betalen bedrag bestaat uit veel elementen:

  • Rente
  • Afschrijving
  • Houderschapsbelasting (wegenbelasting)
  • Onderhoud en reparaties
  • Verzekering
  • Management fee
  • Administratiekosten
  • Vervangend vervoer na 72 uur
  • Rijgedrag dongel (soms)

Wat er echter niet bij in zit:

  • Brandstof
  • Eigen risico bij schade (elk schadegeval het eigen risico, dus de kras links én rechts)
  • Meerkosten van de kilometers die je méér rijdt dan vooraf afgesproken
  • “Onacceptabele” gebruikerssporen
  • Bekeuringen
  • Overmatige slijtage (bij 40.000km in 4 jaar hoor je niet al een set banden versleten te hebben)

Het HOERA effect, of… het OH JA effect

Geen situatie is hetzelfde natuurlijk, maar een veelgenoemd excuus om naar private lease te informeren is bijvoorbeeld: “de auto die ik nu rij heeft me de afgelopen jaren € 1.000,- per jaar gekost aan onderhoud”. Dat klinkt niet best. Maar bedenk dat het vervangen van die grote auto uit 1999  die je nu hebt altijd een verbetering zal betekenen in kosten. En kijken naar iets als een Citroën C1 van € 200,- in de maand aan private lease is dan qua auto ook geen goed vergelijk.

Wees je ervan bewust dat je alleen toestemming krijgt om het strikt noodzakelijke onderhoud uit te laten voeren. Met de huidige intervallen voor auto’s heb je het dus over één kleine beurt in de looptijd van 4 jaar en 10.000km per jaar. Of misschien twee. Bij 40.000km moeten sommige auto’s waarschijnlijk wel weer een beurt hebben, maar tegen die tijd heb je hem teruggebracht en dat risico is voor de volgende eigenaar. De leasemaatschappij denkt tenslotte ook in besparen.

Het financiële risico van Private Lease

Het lijkt daarmee heel erg op het huren van een auto, alleen gebeurt een private lease op jouw financiële risico. Zo vindt er vooraf ook een toetsing plaats om bijvoorbeeld te kijken of je de afgesproken maandelijkse last ook veilig kunt dragen en je geen recente BKR notering hebt.

Ook ten aanzien van je leencapaciteit is deze financiering belastend.
Als je in de markt bent voor een hypotheek zou een private lease verplichting van € 350 per maand zomaar voor een terugval in leencapaciteit van € 60.000 kunnen zorgen. Uiteraard is hierbij een berekening door een officiële hypotheekadviseur van groot belang.

 

door: Rogier Waldram

man heroverweegt private lease

Private lease calculatie

Private Lease