logo
loder_img

Een moment geduld, uw verzoek wordt verwerkt.

Waarover gaat de WLTP?

Wellicht heeft u in het nieuws of op een andere manier al gehoord van de term WLTP.

Graag brengen we u op de hoogte van wat het (voor u) betekent.

Als u op zoek gaat naar een nieuwe of gebruikte auto zal het opgevallen zijn dat er altijd een milieulabel bij een advertentie staat, vergezeld van de aanmerking hoeveel CO2 uitstoot per km er op de auto van toepassing is. Alle auto’s die u kunt kopen zijn voor de typegoedkeuring onderworpen aan de NEDC test, voluit New European Driving Cycle. Het nieuwe is er sinds de jaren 80 echter wel vanaf, deze laboratoriumtest geeft namelijk een uitslag op basis van een theoretisch rijprofiel. Omdat alle auto’s hetzelfde getest zijn kan de consument wel een referentie hebben aan de verschillende uitslagen, maar zaken als het verbruik en de uitstoot bleken in de praktijk niet haalbaar.

Om dat verschil in theorie en praktijk op te heffen is begonnen een nieuwe testprocedure te ontwikkelen, wat uiteindelijk de WLTP is geworden. Voluit staat dat voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. Kortgezegd verandert de testprocedure zodanig dat een realistisch praktijkbeeld ontstaat van de geteste auto, met betrekking tot: brandstofverbruik, CO2 emissies, vervuilende stoffen, energieverbruik bij alternatieve aandrijving (zoals actieradius bij elektrische auto’s). Er wordt getest met lage en zeer hoge snelheden, alsook met situaties daartussen en acties zoals remmen en accelereren.

Het voordeel voor de consument is dat er een veel beter beeld ontstaat van wat een auto ‘kost’, zowel op financieel gebied als op gebied van de milieubelasting. Uw afweging moet daardoor makkelijker worden en u hoeft niet meer telkens te gokken wat het échte verbruik nou zal zijn tegen de tijd dat u hem al in bezit heeft.

Helaas kleven er ook nadelen aan. Ten eerste is daar een periode te verwachten waarin er auto’s met de oude NEDC typegoedkeuring te koop zullen zijn, auto’s met een nieuwe WLTP typegoedkeuring en auto’s met beide keuringen. Dat alles in verband met de overgangsperiode die geldt tot eind van 2018. Een ander nadeel is dat de verwachting is dat auto’s volgens de nieuwe WLTP keuring tot 20% meer CO2 uitstoot toegekend zullen krijgen, hetgeen in Nederland direct tot gevolg heeft dat de prijzen van nieuwe auto’s fors zullen stijgen. Het BPM bedrag aan belasting, dat al heel lang in de autoprijs verwerkt zit, wordt namelijk per gram CO2 (gestaffeld) berekend. De verwachting is dat ook occasionprijzen met die marktwerking langzaam maar zeker omhoog zullen gaan.

Was het al verstandiger om een occasion aan te schaffen dan een nieuwe, dan is het nu wellicht een uitgelezen moment om vast uit te kijken naar uw volgende auto!

Gallery Image 1

Andere vragen over verkoop

Wat is een BTW auto?

next.svg

Wat is een marge auto?

next.svg

Heeft elke auto garantie?

next.svg

Kan ik garantie bijkopen?

next.svg

Blijft de fabrieksgarantie geldig?

next.svg

Wat moet ik meenemen bij een proefrit?

next.svg

Hoelang mag ik proefrijden?

next.svg

Hoe krijg ik een kenteken van een auto op mijn naam?

next.svg

Waarom staat er niet bij elke auto een NAP logo?

next.svg
  • footer_phone.png
  • footer_mail.png
  • footer_map.png
  • footer_whatsaap.png
Morgen Internet - Zorgeloos website