Een belangrijke vraag. Om ten eerste een beeld te krijgen van wat een band voor je doet, kun je een A4-tje in vieren vouwen. Nu zie je hoe klein het contactoppervlak is dat elke band met de weg heeft. Bij droog weer, maar ook bij mist, regen, sneeuw, bij 100km/h de afrit nemen, een noodstop terwijl je op een file afstormt…
Een band met goed profiel voert, bij 2 mm. water op het wegdek en 120km/h, zo’n 10 liter water per seconde af. Dus na een halve minuut heb je een bad vol. Het minimum aan profieldiepte is wettelijk gesteld op 1,6 mm. Het advies is echter om vanaf 2,5 mm. de banden te gaan vervangen. Winterbanden hebben, net als zomerbanden, nieuw een profieldiepte van 8 mm. Ze verliezen hun functie echter al nadat er 4 mm. is weggesleten. Je kunt ze dan nog wel zomers gebruiken, maar voor de wintersport ben je aan een nieuwe set toe.
Het wisselen van zomer- en winterbanden wordt ook in Nederland steeds meer een standaard gebruik. Het betere contact met de weg en de kortere remweg in de verschillende seizoenen is inmiddels voldoende bekend. En voor de kosten hoef je het niet te laten, want als je de winterbanden gebruikt slijten de zomerbanden niet en vice versa.
Trekt de auto een kant op wanneer je het stuur loslaat? Zijn de banden 6 jaar of ouder? Of zijn droogtescheuren of zelfs canvas zichtbaar? Maak dan zo spoedig mogelijk een afspraak bij de specialist en laat de staat beoordelen. Bij een klapband zijn de gevolgen niet te overzien.
Bij gecupte banden merk je in eerste instantie een hinderlijk afrolgeluid. Het zoemt of gonst in de auto, vergelijkbaar met het geluid van een defect wiellager. Cuppen van banden is een vorm van foutieve slijtage die bij alle banden voor kan komen (op meestal de niet aangedreven wielen), met als voornaamste oorzaken:
een verkeerde uitlijning
een foutieve bandenspanning
een ongelukkige bandkeuze
verkeerd gebruik
Het is goed om te laten beoordelen of dit kwaad kan. De banden die gecupt zijn maken lawaai, dat is irritant, maar er ligt ook een oorzaak die beoordeeld dient te worden. Het kan belangrijk zijn om de auto opnieuw uit te lijnen bijvoorbeeld, of om vaker de bandenspanning te controleren.
|